repertori: gordurinha - vendedor de caranguejo moacyr silva e seu conjunto - apito no samba marlene - apito no samba dolores duran - castigo lamartine babo - os rouxinóis joel de almeida - madureira chorou maysa - meu mundo caiu carequinha -fanzoca de rádio marisa gata mansa & moacyr silva e seu conjunto - leva meu samba angela maria - balada triste benedito lacerda i pixinguinha - um a zero · 1946 alcides gerardi - cabecinha no ombrojoao doa bola sete - mister jimmy joao gilberto - chega de saudade elizeth cardoso - chega de saudade maria helena raposo - estrada do sol joão dias - engole ele paletó ------------------------------------------- 1 gordurinha - vendedor de caranguejo hem començat a ritme de cocó, amb vendedor de crancs de gordurinha una hora on farem un estens repàs a la música brasilera de 1958, just quan aparegué la bossa nova per renovar-la i modernitzar-la, començant la segona fase de la mpb o música popular brasilera que continuaria amb el tropicalisme i la coneguda com era dels festivals, apareixent gran quantitat de músics i cantants que es menjaren el món 2 moacyr silva e seu conjunto - apito no samba va ser herivelto martins qui va incorporar el xiulet com instrument rítmic al samba el 1941 i luis bandeira va fer-lo protagonista el 1958 en este tema apito no samba rodejat de metals, trombons i trompetes exuberants, solos de percussió de percussionistes com a luciano perrone, hanestaldo américo o ohana que feien ballar tothom al copacabana palace a marlene, cantant estrella de la ràdio, li va agradar tant que va demanar a l'autor una versió amb lletra per a incloure-la al seu primer àlbum, explosiva 3 marlene - apito no samba dolores duran fou una de les majors lletristes de la música brasilera fronterera entre la cançó tradicional i la bossa-nova, el 1958 treu un dels seus primers èxits, castigo, on tracta el penediment, la culpa assumida front a un amor irrecuperable. és una confessió sofrida, assumida, cantada en paraules simples: tingué orgull i tinc per càstig la vida sencera per apitrar-me 4 dolores duran - castigo el compositor lamartine babo (rio 19o4 - 1963) publicà per carnestoltes de 1958 un dels seus temes més inspirats la marxa ranxo, os rouxinóis 5 lamartine babo - os rouxinóis madureira chorou fou el samba més exitòs de carnestoltes de 1958, un homenatge a zaquia jorge vedette del teatre de barri. es xocant que es va tornar un clàssic tot i que el tema és molt trist, explica la tràgica mort de la cantant per ofegament anys després, el 1974, el cantant de la peça joel de almeida va dir que la va crear ell tot i que no va posar seu nom d'autor i sí el d'un amic enamorat de la zaquia (júlio monteiro) a més de l'altre autor josé prudente carvalho, carvalhino, que també va compondre èxits com quem sabe, sabe junt a joel; acho-te uma graça; o periquito de madame i vai ver que é 6 joel de almeida - madureira chorou maysa (1936-1977) va ser pionera del samba cançâo el 1958 era una de les cantants de major èxit amb el seu segon àlbum convite para ouvir maysa nº2 7 maysa - meu mundo caiu la marxa de carnestoltes més popular de l'any va ser fanzoca de ràdio, en la que el pallasso de la tv carequinha reia, en plan boomer, de les dones que anaven a las ràdios per sentir els seus cantants favorits, els auditoris i teatres encara estaven restringits a la música clàssica, el fenomen fan arribava a brasil abans que a europa 8 carequinha - fanzoca de rádio moacyr silva, un dels millors intèrprets de saxo de brasil va fer carrera a la zona de garitos de jazz de rio, el beco das garrafas, havia aprés de coleman hawkins (conegué a seus deixebles don byas i herschel evans) i va saber mesclar les diverses tendències musicals que confluïen en brasil el 1958 ja era líder de banda i pels seus discos va triar com a crooner la veu de marisa gata mansa marisa vertullo brandão va néixer a rio de janeiro l'any 1933 o 1938 va adoptar el malnom de "gata mansa" per la seua manera tranquil·la de parlar molt vinculada al jazz, la bossa nova i la samba-canção cantada en ambients nocturns, va gravar bona part de l'obra de dolores duran al llarg de la seua carrera. l'any 1972, va immortalitzar la cançó "viagem" al seu repertori. amb els anys, les seues aparicions van anar disminuint gradualment fins a la seva mort el 2oo3 9 marisa gata mansa & moacyr silva e seu conjunto - leva meu samba ângela maria, era altra de les cantants més conegudes de l'època, li nomenaren reinha de la ràdio el 1954, vengué 6o milions de discos, el 1958 estava de gira a buenos aires quan va sentir balada triste i demanar permís al seu autor dalton vogeler baixista del conjunt de waldir calmon per enregistrar-la. va ser un èxit, com la versió original d'agostinho dos santos 1O angela maria - balada triste el 1958 va faltar benedito lacerda, flautista i compositor que va treballar junt a josephine baker o noel rosa, les seues composicions i arranjaments a ritme de samba, choro o carnaval junt al saxo de pixinguinha van ser copiats sovint i influint en la evolució de la mpb 11 benedito lacerda i pixinguinha - um a zero · 1946 un del èxits més tocats de l'any va ser cabecinha no ombro de paulo borges, cantada per alcides gerardi una lletra coent i la melodia simple bastà per fer-la popular, amb 14 versions, tres de elles en castellà 12 alcides gerardi - cabecinha no ombro bola sete (djalma de andrade 1923-1987), un dels guitarristes influït pel jazz nord-americà, el 1958 publicà cinc discos i marxà a viure als estats units on continuaria la seua carrera per trenta anys tocant al monterey jazz festival el 1962, i amb dizzie gillespie, vince guaraldi, john fahey i molts altres 13 bola sete - mister jimmy i així estava la música popular brasilera quan joâo gilberto va publicar un samba amb una nova martingala a l'harmonia i el ritme a la guitarra, amb una escolla d'acords poc utilitzats aleshores que va ser considerada pedra fundacional de la bossa nova bossa en portuguès és truc, mena de fer així bossa nova és un nou truc, una nova forma de fer el samba i des d'aleshores un nou ritme que prompte va arribar a tot arreu pel planeta i una etiqueta super utilitzada, tot allò que volgués ser modern havia de ser bossanova 14 joao gilberto - chega de saudade la música de chega de saudade és de tom jobim i diu que va inventar una successió d'acords molt fàcil amb una melodia simple per mostrar a una alumna que començava a tocar guitarra la lletra és de vinicius de morâes chega de saudade, prou de melàngia, té una melodia melangiosa i parla innocentment d'un amor platònic sis mesos abans de la gravació de joâo, elizeth cardoso ja havia fet la primera versió, amb joâo a la guitarra, la novetat rítmica és molt clara, sobre tot als versos dentro dos meus braços os abraços / hâo de ser millôes de abraços / apertado assim la guitarra va a contrapeu de la forma en que se tocava el samba tom jobim considerà històric este llarga durada de elizeth cançao de amor demais, un punt de ruptura amb el passat 15 elizeth cardoso - chega de saudade estrada do sol, un samba-cançó que acaba amb floriment la trilogia de composicions del duet tom jobim-dolores duran (les altres dues són "se é por caso de adeus" i "por causa de você") la versió més coneguda fou gravada per agostinho dos santos, i també la de maria helena raposo al seu únic lp "encantamento" 16 maria helena raposo - estrada do sol aleshores, la tradició deia que perquè el difunt descansés en pau, s'havia d'enterrar amb jaqueta i corbata!.... per als rics això no era cap problema.... per als pobres, era un problemó; perquè sempre depenia d'una donació i era tan habitual que algú fos enterrat comprimit dins d'una talla de jaqueta més petita que aparegué l'expressió; "a paletó donat, no le mires la mida" aquest és l'acudit que jota audi fes al samba engola ele paletó un dels majors èxits al carnaval de 1958, que escriu amb la col·laboració de joão dias el seu intèrpret original 17 joão dias - engole ele paletó 18 ed lincoln - boite carioca ----------------------------- engole ele, engole ele paletó, engole ele, paletó, que o dono dele era maior... (bis) paletó de gente pobre, não tem tamanho nem cor, no verão é guarda-chuva, no inverno é cobertor. gente rica, quando morre, papai do céu que levou, gente pobre quando morre, foi bebida que matou... ------------------------------------------------------------- http://www.musicapopular.org https://cifrantiga3.blogspot.com/ https://immub.org/ https://discografia.discosdobrasil.com.br
Puedes escuchar este podkast en https://www.ivoox.com/brasil-1958-l-arribada-bossanova-audios-mp3_rf_133248148_1.html
1 me gusta