Àfrica 2o23, favorites



repertori (playlist): wegdayit - tiru muzika - asalafi, 2o23 - etiòpia wegdayit - endalehu alehu - asalafi, 2o23 - etiòpia aiza - kité - sovereignity, 2o23 - burundi teni - ino amb made kuti - tears of the sun, 2o23- nigèria fatoumata diawara - kanou - 2o23 bantu - wayo and division - what is your breaking point? 2o23 - nigèria bombino - si chilan - sahel, 2o23 - níger ekiti sound - home - drum money, 2o23 - nigèria onipa - marching over amb dele sosimi - off the grid, 2o23 - ghana davido - na money - timeless, 2o23 - nigèria minyeshu - fidel - netsa, 2o22 - etiòpia qasa - we are the people of love - taa! our language may be dying, voices remain - botswana roger damawuzan - need my money - seda, 2o23 - togo king ayisoba - bossi labome - work hard, 2o23 - ghana idrissa soumaro - n'den tedi - diré, 2o23 - mali kwame adzraku - don´t worry about the life - don´t worry about the life, 2o23 - ghana ---------------------------- oi wegdayit - tiru muzika - asalafi, 2o23 - etiòpia si la música etíop va brillar arreu del món amb el seu irresistible “ethio-jazz”, wegdayit, des d'addis abeba, ha obert un nou camí, asalafi el seu disc de debut ens sembla del millors de l'any fan inveterat del compositor del segle vi saint yared, acreditat com una de les principals influències en el desenvolupament de la música tradicional etíop i eritrea, wegdayit, que s'autodefineix com a "folk", combina modernitat i tradicions culturals canta en ahmaric en produccions de jazz, hip-hop i reggae conservant un so etíop reconeixible, recordant l'època en què el folklore es transmetia a través de rimes i melodies ii wegdayit - endalehu alehu - asalafi, 2o23 - etiòpia iii aiza - kité - sovereignity, 2o23 - burundi aiza cantant afro-bop de montreal de família burundesa, energia explosiva i positiva i comercial que fa que la comparen amb lizzo i janelle monáe adieu, ep 2o18 sovereignity, 2o23 teni sona diferent en els primers senzills de tears of the sun el seu esperat nou àlbum de llarga durada de 16 cançons . de fet, la cantant nigeriana inspirada en la cultura "alté" local, torna molt més segura i seriosa. l'èxit de la cançó "no days off" ho testimonia, així com la nova energia que la cantant aporta a "ino" amb made kuti o "devil dance" amb odumodublvck, alhora que afegeix potents himnes afropop com el tema d'obertura "ybgfa (young black girl from africa) . tears of the sun és, de fet, un renaixement per a la dona que encara es deia "the entertainer" no fa molt, i que ara sembla centrar-se més en la profunditat de la seua música que en l'entreteniment. "la vida és un bell viatge d'alts, baixos i daltabaixos, però enmig de tot això, estic agraït de ser un vaixell en aquest món", explica teni. "tears of the sun m'han ensenyat sobre la vida i m'han portat moltes benediccions. la vida és per als vius, la gent ve i la gent se'n va, però recorda que segur que arribarà el teu temps al voltant del sol, i el meu és aquí per quedar-se. discografia: billionaire, ep 2o19 the quarantine playlist, ep 2o2o wondaland, 2o21 tears of the sun, 2o23 iv teni - ino amb made kuti - tears of the sun, 2o23- nigèria ov fatoumata diawara - kanou - 2o23 - mali fatoumata diawara actriu, cantant i compositora maliana nascuda en costa d'ivori el 1992, viu a frança, combina el wassoulou tradicional de mali amb produccions actuals acaba de publicar una nova versió de kanou, cançó del seu primer disc fatou, remesclada per j. pool ha publicat tres àlbums d'estudi, un directe i una banda sonora: 2o11, fatou 2o15, at home - directe a marciac, amb roberto fonseca 2o18, fenfo 2o22, maliba bso 2o23, london ko la banda de 13 membres bantu porta més de dues dècades sent un dels principals shows en directe i discogràfics conceptuals a àfrica, europa i, de fet, a nivell mundial. impulsat per un fort desig de justícia social, la música i les lletres de bantu han abordat des del principi temes al voltant de la corrupció, la injustícia, la migració, la xenofòbia i l'alienació urbana. després d'una temporada electoral molt disputada i extremadament divisiva, vam escriure "wayo and division" per recordar als seus oients i als nigerians en particular, els inconvenients de la política partidista i ètnica. volíem reflexionar sobre com durant dècades, la pobresa i la por han estat armades per l'elit governant, els dictadors militars i els polítics de nigèria per distreure i evitar que els oprimits s'uneixin i resisteixin l'opressió. discografia: no vernacular 1996 ageros international 2o17 everybody get agenda, 2o2o what is your breaking point? 2o23 vi bantu - wayo and division - what is your breaking point? 2o23 - nigèria cinc anys després de deran, l'àlbum de culte del guitarrista nigerí nomenat als premis grammy, bombino torna amb el seu vuité llarga durada sahel, gravat a casablanca, al marroc. si bé l'artista és conegut per ser l'ambaixador del “tuareg blues”, trobem en aquest nou disc nombroses hibridacions amb altres estils, com el reggae en determinats ritmes “si chilan”, “ayo nigla”, o el rock per l'electricitat de determinades peces “darfuq”, “tazidert”. els temes de les diferents cançons alternen missatges polítics, com la crida a la unitat tuareg a “aïtma”, i l'experiència personal, com en la cançó “mes amis” i la seua dedicatòria a la pensió auberge d'azel d'agadez - la quinta ciutat de níger- 2oo9 - group bombino - guitars from agadez, vol. 2 2o1o - agamgam 2oo4 2o11 - agadez 2o13 - nomad 2o16 - azel 2o18 - deran 2o2o - live in amsterdam 2o23 - sahel vii bombino - si chilan - sahel, 2o23 - níger ekiti sound encapçala una nova onada de música electrònica originària de nigèria a través de londres, el músic/productor/vocalista leke, alias chif, ha estat viatjant d'anada i tornada entre les seves dues ciutats, lagos i londres, buscant contínuament maneres d'explorar nous sons viii ekiti sound - home - drum money, 2o23 - nigèria el col·lectiu afro-futurista britànic-ghanès onipa va publicar un segon llarga durada el 2o23 off the grid, que torna a reunir els ingredients que van fer que el grup tingui èxit: grooves potents, melodies irresistibles del cantant k.o.g, a més d'una immersió sorprenent en sons més crus i electrònics ("danger" , "fine tho"). l'àlbum va ser concebut com "un viatge que connecta la història de l'origen dels ritmes de ball africans amb la música de ball electrònica dels clubs i festivals actuals". entre els col·laboradors trobem david walters, dele sosimi, moonchild sanelly i theon cross ix onipa - marching over amb dele sosimi - off the grid, 2o23 - ghana la superestrella de la música nigeriana i nepobaby, david adeleke (atlanta, 1992), àlies davido, acaba de llançar la seua nova cançó na money, un ritme contagiós amb el duet de highlife nigerià the cavemen i la llegenda viva franco-beninesa angélique kidjo [na money és el tercer senzill de l'àlbum de davido timeless (març de 2o23), aconseguint un lloc a la prestigiosa llista nord-americana billboard dels 5o millors àlbums de l'any a la 39a posició], discografia: omo baba olowo, 2o12 a good time, 2o19 a better time, 2o2o timeless, 2o23 ox davido - na money - timeless, 2o23 - nigèria minyeshu kifle tedla, coneguda professionalment com a minyeshu, cantant i compositora que ha obtingut reconeixement mundial per la seua combinació única de música africana tradicional amb influències contemporànies. netsa és el títol del seu darrer treball, en què explora la naturalesa, l'amor i la unitat i el poder de l'esforç artístic. una reflexió sobre allò que minyeshu ha estat i com li agradaria que brillés la seva llum en el futur: llibertat creativa, expressió i desafiament. nascuda a la ciutat etíop d'adama, la família de minyeshu es va traslladar a la capital, addis abeba, on va desenvolupar la seua passió per les arts escèniques i es va col·locar en un camí d'expressió creativa, entreteniment i exploració de la música tradicional etíop, el jazz i el soul. només uns anys més tard, es va unir al teatre nacional d'etiòpia, on els seus talents naturals es van millorar en compartir experiències d'aprenentatge amb persones d'idees afins, i expressar la dedicació a les riques tradicions de la cultura etíop (inclosos els estils amàric, gurage i oromo) a través de l'art de la música, el cant i la dansa. a través dels seus estudis, va descobrir el compositor mulatu astatke, el pare de l'ethio-jazz, influència que se sent a moltes de les obres de minyeshu. en finalitzar la seva formació, la seva set de noves experiències va portar minyeshu a europa, vivint primer a bèlgica i assentant-se, finalment, als països baixos. minyeshu ha llançat quatre aclamats àlbums abans de netsa, col·laborant també amb artistes com manu dibango i la banda holandesa new cool collective 2oo2: meba 2oo8: dire dawa 2o13: black ink 2o18: daa dee 2o22 netsa minyeshu també és una dedicada defensora de la justícia social i els drets humans. ha treballat amb diverses organitzacions, inclòs el programa de les nacions unides per al desenvolupament i l'associació de dones advocades d'etiòpia, per promoure la igualtat de gènere i l'apoderament de les dones. netsa significa "lliure" en amàric. com a gran part del món, el 2o2o va donar a minyeshu una pausa per a la contemplació. hi havia una resposta contundent per a cada pregunta que es feia: música. netsa és una col·lecció de cançons que exploren temes d'unitat, amor, l'autoexploració i la contemplació del món natural, i l'apreciació de la bellesa en tot això. compost i produït per la pròpia minyeshu i eric van de lest, la cançó d'obertura "fidel" (que significa "alfabet") presenta el so intrigant de la chechezeya, un dels instruments tradicionals més místics d'etiòpia. en contrast, els tons suaus de "qulef" ("la clau") i la melodia inquietant de la balada "fiker" ("amor") alenteixen el tempo i permeten la reflexió. minyeshu utilitza teclats, bateria, baix, violí i piano barrejats amb els sons tradicionals del masenqo, washint, kirar i el captivador chechezeya. els sons dels temes són de clara influència ethio-jazz ("erta ale" i "ethio jo jo pia", per exemple), aportant energia i celebració, com "qhakaza thando" i "yene africa", que evoquen sensacions reggae junt amb inspiracions ètniques i de jazz més clares, proclamant la riquesa i diversitat de la cultura africana. “la meua música és una celebració de la diversitat, un pont entre cultures i un recordatori que tots estem connectats a través del poder del ritme i de la melodia” xi minyeshu - fidel - netsa, 2o22 - etiòpia diversos artistes taa! our language may be dying but our voices remain (la nostra llengua, taa, sens dubte està en procés de perdre's, però les nostres veus romanen) és un àlbum sublim, però també molt més que això: un magnífic projecte d'acerb musical per salvaguardar la riquesa cultural de botswana i el patrimoni oral. el productor ian brennan va viatjar a botswana com a part de la sèrie hidden musics de glitterbeat per gravar cançons en l'idioma taa, que té 112 sons, la qual cosa la converteix en una de les llengües més riques del món. però amb tot just 2.5oo parlants, està en procés de desaparèixer. el disc està compost sobretot per cançons xamàniques i oracions, “mantres” repetits en un ambient fantasmal. aquestes repeticions porten una visió complexa del món, transmesa tant per les paraules com pels clics de la sonoritat del taa. acompanyat de la suavitat dels kalimbas i unes quantes notes de percussió, aquest disc és una joia musical però també el rastre important d'un llenguatge subtil que mereix ser salvat. hem triat el tall som gent positiva cantant per qasa xii qasa - we are the people of love - taa! our language may be dying, voices remain - botswana roger damawuzan, començà als anys 6o's, encenent escenaris, primerament amb the rickers orchestra i desprès the melo-togo orchestra (emportant-se a casa el 2n lloc al primer festival nacional de música togolesa). el seu primer vinil de set polzades, "wait for me", és un sant grial per als colleccionistes de tot el món. va ser un èxit tan gran que la música togolesa està i estarà marcada per sempre per roger damawuzan va ser el pioner a l'hora d'introduir els ritmes gazo, akpesse i kamou a la música soul moderna tot i que l'hotel tropicana ha estat tancat durant anys, els nombrosos turistes europeus que van tenir la sort de visitar-lo no han oblidat les nits que roger damawuzan va incendiar al llarg dels anys. de fet, en la seua memòria col·lectiva és nostàlgic del seu esperit flamíger i la cruesa del seu funk rigorós. és atemporal: des de 1987, el tropicana ja no hi és, però damawuzan continua rugint. en resposta a les peticions del seu estudi i del seu segell, "tropicana sounds", que durant els anys 8o's va ser l'encarregat de publicar el seu treball, damawuzan també va donar la seua experiència i va tenir una gran influència en l'evolució del hip hop i l'electro tologés. implacable i imparable, roger damawuzan torna ara amb el llarga durada seda: afro-soul-funk-vudú. aquest àlbum es pot descriure, però no es pot explicar. només escoltant aquest disc a un volum elevat s'entendrà completament, en tot el seu abast, les emocions de roger damawuzan, les seues queixes, els seus plors i tota la seua evisceració quan agafa el micròfon. amb aquesta força de la naturalesa, roger damawuzan només podria haver estat recolzat per un grup. liderats per peter solo, els membres del grup vaudou game i els músics més talentosos de lomé - la capital de togo - estan a disposició de damawuzan per a aquest disc el baix trona en el seu honor, el llautó escorta la seua arribada a través dels passos rítmics de la bateria i les guitarres fan un rif tan perfecte per servir com a base ideal amb tanta força de la naturalesa, aquest àlbum només podria haver estat capturat, si no dominat, per un estudi. aquesta missió la va assolir el llegendari estudi otodi (office togolese of disks) utilitzant únicament equips analògics per traduir i respirar tota l'ànima de damawuzan en aquest àlbum. xiii roger damawuzan - need my money - seda, 2o23 - togo king ayisoba (nacut albert apoozore, 1974) és un músic tradicional de ghana conegut pel seu estil de música i cant únic basat en el hiplife, és un dels pioners del renaixement de la música tradicional a ghana. va començar la seua carrera com a músic a principis dels anys 2ooo's i va atreure l'atenció del públic en general a ghana i internacionalment gràcies a la seua veu aguda i a les seues actuacions en directe marcades pel seu instrument preferit, el kologo instrument local de corda. ayisoba va començar a gravar aquest nou projecte als països baixos, però va haver de tornar a ghana a causa del covid, impedit de sortir, va continuar treballant molt en la seua música: d'aquí el títol d'aquest disc, work hard, amb nou temes assolellats. 2oo6: modern ghanaians 2oo8: africa 2o12: don't do the bad thing 2o14: wicked leaders 2o17: 1ooo can die 2o23: work hard xiv king ayisoba - bossi labome - work hard, 2o23 - ghana quin plaer sentir el disc diré de drissa soumaoro, guitarrista i cantant malià (1949, ouéléssébougou, 75 km al sud de bamako), 13 anys després del seu darrer disc i gairebé mig segle després de la publicació del disc per l'orquestra eclipse que dirigia, en el moment en què feia classes a l'institut de joves cecs de mali. hi trobem la seva veu singular, el seu gust desmesurat pel blues i la seva facilitat per mesclar-lo amb els ritmes i instruments de mali, discografia: l'eclipse de l'i.j.a. le tioko-tioko, 1978 köte 2oo3 djitoumou, 2o1o dire, 2o23 xv idrissa soumaro - n'den tedi - diré, 2o23 - mali kwame & afrovibes band és una banda multinacional afro-roots amb seu a catalunya dirigida pel músic i compositor ghanés john kwame adzraku, més conegut com a kwame que viu a barcelona des del 2oo3. la banda és un reflex de les diferents influències multicultis dels músics que canvien dinàmicament incloent ghana, senegal, argentina, espanya, polònia, itàlia, eua, espanya, uruguai i brasil john kwame adzraku va néixer a ghana l'any 1958. va fundar la seva primera banda l'any 1977 als 19 anys. la city brothers band interpretava funk, afro-beat, high life, reggae, makossa el 198o es va traslladar a nigèria on va formar the super ashantis band on va publicar el seu primer àlbum titulat "waterproof". john tocava la bateria. tres anys més tard va rebre una oferta d'un prestigiós grup nigerià anomenat zebs band international. es va unir a ells i va fer una gira per camerun, congo, níger, costa d'ivori, togo, benín, senegal, líbia i txad el 1992 va gravar un àlbum titulat "africa democracy" amb la seva nova banda akumamba. això va portar a un contracte amb un promotor de concerts alemany que el va reservar per a gires per europa l'any 2oo3 va aterrar a barcelona i va decidir quedar-se. allà va trobar un vell amic de guinea bissau, un cantant, guitarrista i percussionista anomenat oli, que tocava en una banda anomenada qubamba que incloïa músics d'espanya, àfrica i amèrica del sud finalment, formà una nova banda que es va convertir en kwame & afro vibes band xvi kwame adzraku - don´t worry about the life - don´t worry about the life, 2o23 - ghana ----------------------- https://www.okayafrica.com/ https://pan-african-music.com/best-albums-2023/ https://worldmusiccentral.org/
Puedes escuchar este podkast en https://www.ivoox.com/africa-2o23-favorites-audios-mp3_rf_121761676_1.html