Portugal novetats



repertori: virgem suta - amor ao avesso · 2o24 éme - dores laborais · disco tinto, 2o24 a cantadeira - da minha pele · 2o24 ana deus i luca argel - não fiz nada · canções de beber, 2o24 cara de espelho - paraíso fiscal · cara de espelho 2o24 the happy mess - és a minha humana · horas dias meses anos, 2o24 homem em catarse - gueto da paz · catarse natural, 2o24 júlio pereira - terra d'água · rasgar, 2o24 antónio chainho - fado moderno xxi · o abraço da guitarra, 2o23 janita salomé - altinho · pássaro azul, 2o24 dino d'santiago i luedji luna - oh bahia · 2o24 beatriz felício - a canção da bia · 2o23 sara correia - madrugou · liberdade, 2o24 marta pereira da costa - aranjuez & spain · sem palavras, 2o24 ----------------------------- 1 virgem suta - amor ao avesso · 2o24 tornem a portugal a sentir les novetats musicals dels últims mesos 2 éme - dores laborais · disco tinto, 2o24 virgem suta estrenà “amor ao avesso” el 13 de setembre, el segon senzill en previsió del quart treball original de la banda de jorge benvinda i nuno figueiredo. en l'any que celebra quinze anys de carrera el 25 d'octubre publicaran el seu nou disc després de 8 anys d'aturada titulat "no céu da boca do lobo", que compta amb la producció de jp coimbra i la col·laboració del bateria jorge costa l'àlbum va ser gravat entre beja, évora, lisboa i porto i reuneix 9 temes plens d'ironia al voltant de la vida quotidiana, entre paisatges i rutines del profund alentejo i històries d'amor en una època en què el temps escasseja i les relacions són cada cop més allunyades virgem suta: jorge benvinda - veu; nuno figueiredo - guitarra, baix, cors; jp coimbra - sintetitzadors; jorge costa - bateria, percussió éme és joão marcelo, des de les teulades del barri de sâo vicente en lisboa, passat març va publicar el seu darrer disc, disco tinto, un disc gravat i produït a casa, amb l'ajuda de moxila, que també va coproduir i escriure algunes cançons, discografia: gancia, 2o12 último siso, 2o14 domingo à tarde 2o17 éme e moxila, 2o22 corta mato, 2o23 ep amb moxila disco tinto, 2o24 a cantadeira aka joana negrão "da minha pele" parla de com, al llarg de la vida, les nostres vivències queden marcades en el cos, com si fossin tatuatges. la pell és la llar i explica totes les nostres històries 3 a cantadeira - da minha pele · 2o24 per invitació de casa fernando pessoa, ana deus i luca argel van crear l'espectacle ruído vário, canções com pessoa l'any 2o17. i després un disc amb 15 cançons escrites gairebé totes sobre poemes de fernando pessoa. les veus d'ana i luca transformen i actualitzen el geni de pessoa, passant des de la tràgica solemnitat fins a la burla humorística, sempre acompanyades de la guitarra de luca i altres sorolls que amplien l'atmosfera dels poemes. set anys després tornen amb un segon llibre disc amb textos del poeta titulat canções de beber, del que sentim este poema de 1931 no vaig fer res, ho sé, ni ho faré, però de no fer res vaig treure que fer-ho tot i res és el mateix, qui sóc és l'espectre del que no seré vivim trobades dins de l'abandonament sens veritat, sens dubte, sense amo bona és la vida, però millor és el vi l'amor és bo, però somiar és millor discografia luca argel: tipos que tendem para o silêncio, 2o16 bandeira, 2o17 ruído vário, 2o17 amb ana deus conversa de fila, 2o19 samba de guerrilha, 2o21 canções de beber, 2o24 amb ana deus ana deus (porto, 1963) cantant de tres tristes tigres - estigué a la banda ban de 1987 a 1992- discografia de tres tristes tigres: partes sensíveis, 1993 guia espiritual, 1996 comum, 1998 visita de estudo, 2oo1 mínima luz, 2o2o 4 ana deus i luca argel - não fiz nada · canções de beber, 2o24 debut de cara de espelho, nova superbanda de música popular portuguesa que reuneix alguns dels noms més rellevants i creatius dels últims anys, provinents de projectes com ara deolinda, ornatos violeta, gaiteiros de lisboa, a naifa, humanos... amb lletres i composicions de pedro da silva martins (autor i compositor de deolinda, ana moura, antónio zambujo, lena d ́água), a les quals s'associen les construccions d'instruments de carlos guerreiro (gaiteiros de lisboa, josé afonso, fausto, gac), el baix de nuno prata (ornatos violeta), les guitarres de luís j martins (deolinda, antónio zambujo, cristina branco) i les percussions de sérgio nascimento (sérgio godinho, david fonseca, humans, deolinda) al servei de la veu profunda, atractiva i inconfusible de maria antònia mendes (a naifa, señoritas) 5 cara de espelho - paraíso fiscal · cara de espelho 2o24 the happy mess la banda del periodista miguel ribeiro presentà en agost el seu cinquè treball de llarga durada amb cançons lleugeres i fresques, pròpies de l'estiu a finals de setembre seran a lisboa i porto per a concerts gratuïts, seguits d'una gira nacional miguel ribeiro, (veu i guitarra), afonso carvalho (guitarra), hugo azevedo (bateria), joão pascoal (baix), maria luísa (veu) i paulo mouta pereira (tecles) 6 the happy mess - és a minha humana · horas dias meses anos, 2o24 en el tema "ghetto of peace", publicat esta setmana a les principals plataformes digitals, luca argel, sara yasmine (sopa de pedra, retimbrar), nuno prata (ornatos violeta, cara de espelho) s'han unit a homem em catarse per celebrar qualsevol reducte de pau on ballar lliurement i abraçar a qui vingui. encara hi ha esperança en aquest gueto, on no ens tallen les ales i l'economia és obrir cors. "gueto da paz", com "o tempo vem atrás de nós" i "hipoteca", formaran part del nou i eclèctic disc catarse natural 7 homem em catarse - gueto da paz · catarse natural, 2o24 júlio pereira no necessita presentació... ha participat a gairebé un centenar d'àlbums siga com a instrumentista, orquestrador o productor amb una vinculació íntima amb la carrera de josé afonso, a partir de finals dels anys 7o's, i ha firmat treballs conjunts amb pete seeger, kepa junkera, the chieftains... rasgar el nou treball, sorgit d'un micromecenatge, es presenta en forma d'un disc llibre que descriu la trajectòria de la pràctica del cavaquinho, discografia júlio pereira: 1971, marasmo, amb petrus castrus 1972, tudo isto, tudo mais, amb petrus castrus 1973, acid nightmare, amb xarhanga 1973, great goat, amb xarhanga 1973, mestre, amb petrus castrus 1975, bota-fora, amb xarhanga 1976, fernandinho vai ó vinho 1978, lisboémia 1979, mãos de fada 1981, cavaquinho 1983, braguesa 1984, cadói 1986, os sete instrumentos 1986, portugal 1987, miradouro 199o, janelas verdes 199o, o melhor de júlio pereira (recopilació) 1992, o meu bandolim 1994, acústico 1995, lau eskutar, amb kepa junkera 2oo1, rituais 2oo3, faz-de-conta 2oo7, geografias 2o1o, graffiti 2o14, cavaquinho.pt llibre cd 2o17, praça do comércio 2o24, rasgar 8 júlio pereira - terra d'água · rasgar, 2o24 el guitarrista i compositor antónio chainho acaba de terminar la seua carrera als 86 anys, fent un últim espectacle la setmana passada, a lisboa, una decisió que va justificar perquè “va experimentar dificultats per tocar algunes cançons” l'espectacle de comiat des de l'escenari, “lisboa saudade”, el 13 de setembre a la praça do município, a lisboa, amb carminho i antónio zambujo, la seua deixeble marta pereira da costa, el quartet de cordes naked lunch i els seus músics habituals, ciro bertini, al baix i acordió, i tiago oliveira, a la viola. també es presentà la seua biografia, “o abraço da guittarra”, escrita per moema siva amb uns 6o anys de carrera, chainho va dir que un dels motius que el va portar a prendre aquesta decisió va ser quan va notar problemes amb el dit índex de la mà dreta, "que és la base per tocar" “en les coses que vaig aprendre dels grans guitarristes, en les més complicades, ja sento una certa dificultat”, deia l'autor de “voando sobre o alentejo”, comparant els dits d'un guitarrista amb les cames d'un corredor. " estic sentint els problemes de fregar els 9o anys" antónio chainho va néixer el 1938 a s. francisco da serra, a santiago do cacém, i va aconseguir la proesa d'enregistrar un disc, “o abraço da guitarra”, després dels 85 anys “no conec ningú que enregistrés després dels 6o anys, carlos paredes encara intentava gravar, i en relació a la resta de guitarristes, no conec ningú que enregistrés després dels 8o”, ha dit. antónio chainho va recordar els primers passos que va fer per aprendre la guitarra portuguesa, el seu instrument preferit, com a objecte de joc, també sota la influència del seu pare “que tenia dits magnífics”, combinant la seua “bona oïda musical”, escoltant el melodies que el va escoltar a la ràdio, pels que va anomenar els seus mestres, armandinho, raul nery, jaime santos, entre d'altres. “sempre escoltava la ràdio, tenia bona oïda, i recorde que tocava amb els meus amics i, de sobte, havia escoltat un programa el dia abans i vaig intentar reproduir allò que havia sentit, i el meu pare, que tocava les modinhas populars, de vegades em deia 'oh fill, no hi ha manera de fer-ho', jo intentava explicar-li com podia, però sempre va ser una molt bona ajuda que vaig tenir del meu pare, que tenia la capacitat de tocar certes coses, que després vaig començar a fer” el servei militar obligatori el va fer a lisboa, on va entrar en contacte directe amb l'escena fadista, "debutant" a mitjans dels anys 6o, en una casa de fado de la praça do chile, on encara tocava "vestit de soldat" amb gran éxit va fer el servei militar a moçambic, i va tornar quan va conèixer el seu carlos gonçalves (1938-2o2o), autor de les cançons “lavava no rio, lavava” o “lá vai maria”, escrites i creades per amália rodrigues. carlos gonçalves el va convèncer perquè ocupés el seu lloc a la casa de fado retiro da severa, on va romandre uns sis mesos, i després es va traslladar al restaurant o folclore el restaurant tancava a les 23.3o hores, cosa que va permetre a chainho freqüentar altres cases de fado del bairro alto, que tancaven entre les 3 i les 4 hores, fent-se més experimentat i conegut. en aquest moment, enregistrava discos “pràcticament cada setmana”, ja que tenien molta circulació entre les comunitats portugueses va començar la carrera com a acompanyant i, en un moment determinat perquè “no tenia temps per estudiar” les melodies i compondre, va optar per acompanyar els cantants de fado carlos do carmo (1939-2o21) i frei hermano da câmara, des de fa més de 2o anys, i també, “però menys temps”, teresa tarouca (1942-2o19). més tard, va treballar amb rão kyao, amb qui va fer el disc "pão, azeite e vinho" i va anar de gira “va ser fantàstic treballar amb rão kyao, vam fer molts espectacles, m'admirava molt. el treball de rão no té res a veure amb l'àrea del fado, però ell es va enamorar del fado a través del seu pare a qui li agradava molt el fado i era amic de l'amália, i va començar a anar a casa d'amália. ja era un músic conegut i va evolucionar molt quan estava a frança” la llista de músics amb què va acompanyar i enregistrar és àmplia i inclou noms com maria bethânia, adriana calcanhotto, marta dias, antónio calvário, paco de lucia, john williams, maría dolores pradera, josé carreras, jürgen ruck, pedro abrunhosa, paulo de carvalho, ana bacalhau, sara tavares o rui veloso. el músic ha reconegut que trobarà a faltar la carrera a la qual està posant fi, però que seguirà “tocant pels seus amics” i seguint l'escola que porta el seu nom a santiago do cacém. chainho està orgullós d'haver impulsat l'obertura d'una escola portuguesa de guitarra a santiago do cacém, al districte de setúbal, malgrat les crítiques dels companys que li van dir que deixés de fer-ho "tot el que sabia ho vaig transmetre", va dir el músic, que va dir que mai va tenir cap problema a causa de l'aparició de nous valors. “sempre he ajudat, i en aquesta escola ja hi ha alumnes tocant cançons molt complicades”. “avui tenim guitarristes joves amb molt de talent i estic molt content”, ha subratllat. en referència a la seua feina com a compositor, antónio chainho va dir a lusa que "té molt a veure amb la intuïció". “vaig tocar armandinho, jaime santos i tots aquests grans guitarristes, però a través d'ells vaig aprendre, i vaig començar a buscar melodies, fins que en un moment donat vaig començar a gravar, tenia una petita flauta de bec, vaig gravar aquestes petites coses i a partir de llavors. on vaig començar a treballar els temes, i em vaig emocionar i vaig començar a treballar i a intentar compondre coses, vaig pensar que no podia, però vaig aconseguir trobar la meua manera de tocar, que és una mica diferent” sobre la seua creació musical, ha afirmat que reflecteix “el mestissatge fruit de contactes amb les músiques del món”. “he estat intentant traçar nous camins per a la guitarra portuguesa”, assegura. i conclou: “la meua música reflecteix els molts viatges que vaig fer, els músics amb els quals vaig contactar i treballar" chainho continuarà component. “sempre estic component, cada dia agafe la guitarra, començe fent escales, i si em surt alguna cosa diferent, intento gravar-la i, al cap d'uns dies, si veig que la puc completar, treballaré en aquest tema fins assolir els meus objectius" la discografia de antónio chainho inclou: 1975 - guitarradas 1977 - guitarra portuguesa 1995 - the london philharmonic orchestra 1998 - a guitarra e outras mulheres 2ooo - lisboa-rio 2oo3 - antónio chainho e marta dias ao vivo no ccb, dvd 2o1o - lisgoa 2012 - entre amigos 2015 - cumplicidades 9 antónio chainho - fado moderno xxi · o abraço da guitarra, 2o23 janita salomé, amb més de 5o anys de carrera, reinterpreta en el nou disc, pássaro azul, diversos temes del seu repertori en col·laboració amb amics com rão kyao, que “canta amb la flauta”, el seu germà vitorino, camané, ana bacalhau, marisa liz, filipa pais, lúcia moniz, josé cid, el grup fogo fogo i maria joão “pássaro azul” arriba sis anys després de l'anterior disc de janita, “valsa dos poetas”, el repartiment d'amics que formen part del disc està format per rão kyao “va ser com començar de nou, tornar enrere, revisar temes antics, els que més m'agraden, i tornar a visitar els amics a través d'aquests temes, alguns d'aquests amics ja estan a l'altra banda de la muntanya, però, era una manera d'estar amb ells, a través de les seues paraules”. entre les cançons escollides “as tardes de casablanca” (hipólito clemente/janita), que va gravar amb rão kyao, “altinho”, un tema tradicional de l'alentejo, que va gravar amb vitorino originalment al disc moda impura de 2o12, “outra rosa” (hélia correia/janita ), que interpreta amb lúcia moniz, i “homens do largo” (vitorino), que va gravar amb camané discografia: o cante da terra cantadores de redondo (1978) melro (198o) a cantar ao sol (1983) lavrar em teu peito (1985) olho de fogo (1987) a cantar à lua (1991) lua extravagante (1991) (amb vitorino, carlos salomé i filipa pais) raiano (1994) vozes do sul (2ooo) (amb cantadores de redondo, grupo coral etnográfico as camponesas de castro verde, grupo coral etnográfico da casa do povo de serpa, grupo coral etnográfico os camponeses de pias, filipa pais i vitorino) tão pouco e tanto (2oo3) utopia (2oo4) (amb vitorino) sons da fala (2oo7) (amb sérgio godinho, vitorino, andré cabaço, guto pires, madeira, filipe mukenga, tito paris i juca) o vinho dos amantes (2oo7) muxima: homenagem ao duo ouro negro (2o1o) (amb filipa pais, rita lobo e yami) muxima ao vivo (2o11) (amb filipa pais, rita lobo i yami) moda impura (2o12) (amb vitorino i cantadores de redondo, amb algunes lletres de antónio lobo antunes) em nome da rosa (2o14) valsa dos poetas (2o18) o abraço da guitarra (2o23) pássaro azul (2o24) 1O janita salomé - altinho · pássaro azul, 2o24 dino d'santiago -abans només dino- nom artístic de claudino jesus borges pereira (quarteira, faro, 1982), músic, compositor i activista portuguès d'ascendència capverdània 2oo8, dino & the soul motion - eu e os meus 2o1o, nu soul family - never too late to dance 2o12, nu soul family - unconditional love 2o13, eva 2o16, unplugged (directe) 2o19, mundu nôbu 2o19, sotavento 2o2o, kriola 2o21, badiu 2o23, eva (onti y oji) luedji luna (salvador, 1987) cantora i compositora brasileira, el 2o15 es va traslladar a são paulo. les seues cançons retraten els prejudicis racials, el feminisme, l'empoderament femení, especialment de les dones negres, retratant la cultura afrobrasilera amb la seua roba, demostrant en les seues lletres l'africanitat dels brasilers, cantant sobre religions d'origen africà, herbes i costums brasilers originats de la cultura africana ha publicat dos àlbums on barreja ritmes afrobrasilers, r&b, jazz, blues i mpb um corpo no mundo, 2o17 bom mesmo é estar debaixo d'água, 2o2o 11 dino d'santiago i luedji luna - oh bahia · 2o24 beatriz felicio va descobrir el fado durant la seua infantesa, les cases de fado foren la seua escola. ha gravat diversos fados i ara es prepara per llançar el seu àlbum debut amb balades i cançons més enllà del fado 12 beatriz felício - a canção da bia · 2o23 13 sara correia - madrugou · liberdade, 2o24 a radioklara.org trobaràs: recolzament de l'associació graella de programes i podcast agenda de mobilitzacions i convocatòries socials marta pereira da costa (lisboa, 1982) enginyera -de camins, canals i ports- , va ser la primera guitarrista professional de fado va començar a tocar el piano amb 4 anys, amb 8 estudia guitarra clàssica, amb 18 s'inicia en guitarra portuguesa amb carlos gonçalves, guitarrista d'amàlia rodrigues, ultimament deixeble d'antónio chainho comença a tocar com a solista el 2o12 ha tocat per a marissa, katia guerreiro, camané o carlos do carmo... i participat en nombrosos discos i concerts abans de llançar discos amb el seu nom marta pereira da costa, 2o16 sem palavras, 2o24 14 marta pereira da costa - aranjuez & spain · sem palavras, 2o24 -------------------------------------------------- fernando pessoa, poema inèdit 1931 não fiz nada, bem sei, nem o farei, não fiz nada, bem sei, nem o farei, mas de não fazer nada isto tirei, que fazer tudo e nada é tudo o mesmo, quem sou é o espectro do que não serei. vivemos aos encontros do abandono sem verdade, sem dúvida nem dono. boa é a vida, mas melhor é o vinho. o amor é bom, mas é melhor o sono arquivopessoa.net
Puedes escuchar este podkast en https://www.ivoox.com/portugal-novetats-audios-mp3_rf_133948328_1.html